Het Amsterdamse digitale nieuws magazine AmsterdamToday is wars van de heersende journalistieke orde. En met succes. In slechts 2 jaar tijd weet het jonge bedrijf al honderdduizenden lezers aan zich te binden die gezamenlijk 1,6 miljoen pageviews genereren. Wereldwijd. “Met dank aan Facebook”, aldus Menno Lindeblad (47), Editor in Chief en oprichter.
Onder de vleugels van moederbedrijf Paradigmata Media, is AmsterdamToday uitgegroeid tot een volwaardig nieuwsbedrijf. Het idee om op een niet-alledaagse manier nieuws te brengen, ontstond al toen Menno Lindeblad bezig was met de oprichting van Paradigmata Media. “Ik wilde een newsroom creëren die vanaf dag één alleen maar gericht zou zijn op het digitaal uitserveren van Amsterdams nieuws. Met eigen journalistiek hoogwaardige artikelen die een internationaal publiek van businessprofessionals aan zou spreken.”
Met de groeiende populariteit van AmsterdamToday neemt ook het aantal buitenlandse lezers toe, waardoor bijna de helft van hen van buiten Nederland komt. En dan met name uit de Verenigde Staten, Duitsland, China, Australië, Israël, Afrika, de UK en India. Over de omzet laat Menno zich niet uit, maar volgens welingelichte bronnen is de omzet in 2 jaar tijd verachtvoudigd.
Wie zie je als je concurrent?
Niemand specifiek. Uiteindelijk concurreren we met elke website dat aandacht van de consument krijgt. Want tijd is een schaars goed. Wat betreft onze content kijken we wel naar andere nieuwsplatformen.
Jullie verdienen met name geld met native advertising. Verwacht je nog nieuwe verdienmodellen te introduceren?
Niet op korte termijn. Naast een experiment met Blendle zal je een betaalmuur voor nieuws bij ons ook in de toekomst niet tegenkomen. Het is een drempel die we juist willen voorkomen. Een van de dingen waar we wel naar kijken, zijn premium features binnen de bestaande nieuwsvoorziening. Bijvoorbeeld als je een alert wilt hebben bij een bepaald soort nieuws. Dat is er nog niet, maar er is wel vraag naar.
Is er een toekomst voor AmsterdamToday op Snapchat en wearables?
Ja hoor. Op Snapchat hebben we ook een account met dagelijkse updates, maar zijn we vooralsnog niet in de Stories-sectie te vinden. Voor ons is het vooral interessant om te kijken hoe we daar nieuws kunnen brengen. Het aantal volgers is er nog laag, dus we kunnen ons nog het een en ander permitteren. Op een wearable als de Apple Watch zijn we nog niet actief op termijn willen we er wel meer mee gaan doen.
En video?
We produceren al langere tijd videocontent voor op onze website, ons eigen YouTube-kanaal en onze Facebook-pagina. Dat neemt momenteel een grote vlucht, vooral op Facebook. Amsterdam Today gaat zich steeds meer bezig houden met Immersive Journalism en Virtual reality. Amsterdam Today heeft de ambitie om voor te lopen op andere nieuwsplatformen en gaat steeds meer artikelen plaatsen, waarbij virtual reality onderdeel is van het brengen van haar nieuwsartikelen. Immersive Journalism is een vorm van journalistiek waarbij je een verhaal niet vertelt, maar er onderdeel van wordt. Wij laten onze reporters het verhaal echt meemaken. Hierdoor krijgt ook de lezer/kijker het gevoel er middenin te zitten. Organisaties en merken hebben behoefte aan sparringpartners die weten wat er speelt en kunnen anticiperen en reageren met slimme strategische ideeën en een helder en aansprekend verhaal. Dat vraagt om een journalistieke benadering en een scherp oog voor de impact van de actualiteit op de relatie tussen mensen en merken.
Hoe manage je de journalisten die voor jullie editorial Office schrijven?
Dat begint met een goede selectie aan de voorkant. Het is niet zo dat journalisten zich kunnen aanmelden en we dan gaan kijken of er een match is. Dat gebeurt natuurlijk wel, maar wil je een duurzame nieuwsorganisatie bouwen, moet je proactief de juiste mensen zien te vinden en aan je binden. Dat betekent gewoon heel veel lezen. Artikelen die je zelf vindt, via lezers krijgt toegestuurd of uit ons eigen netwerk komen.
Onder Paradigmata Media vallen Amsterdam Today, MKB-Persberichten, VEED Magazine, MyWeddingDay en de besloten mediagroep op LinkedIn “Freelance Journalism” met ruim 2000 actieve nationale en internationale mediaprofessionals.
Voor meer informatie of een vrijblijvende kennismaking neem dan contact op met Menno Lindeblad. Managing Director van Paradigmata Media, via M.Lindeblad@AmsterdamToday.eu of Telefoon: 06 51 792 777